De storingen bij de groene RET-bussen doen zich wel eens voor en dan heeft het te maken met de luchtbalgen. Het meest bij de hybridebussen. De zero-emissie hebben er nauwelijks hinder van.
Dat zegt RET-woordvoerder Rolf Harbers naar aanleiding van de twee recente problemen met de lijndiensten in Overschie. Hij zegt dat er sprake is van kinderziektes. ‘’In zo’n geval gaan we met de leverancier om tafel om een passende oplossing te vinden. En daarna een definitieve. Tot die tijd worden de luchtbalgen preventief vervangen om het aantal storingen tot een minimum te beperken.’’
De RET ontkent dat er 22 van de 55 ZE-bussen aan de kant staan. ‘’Uit onze cijfers blijkt dat we in de tweede helft van 2020 een beschikbaarheid hadden van boven de 90%. Daarmee zitten we nog niet op de prestatieafspraak van 94%, dus hier hebben we nog een slag te maken.’’
Harbers: ‘’We distantiëren ons ook van kritiek op de overgang naar zero emissie bussen. Ze bieden reizigers juist meer comfort, zijn stiller en stoten niets uit. Dat is ook terug te zien in de klantwaardering: in het eerste kwartaal van 2020 steeg die voor het eerst naar een 8,0, mede door de elektrische bussen.’’
De RET doet de overgang bewust stapsgewijs, zegt Harbers. ‘’Ten eerste omdat de technologie zich nog ontwikkelt en we zo bij een nieuwe serie steeds kunnen profiteren van verbeteringen. Dat zien we ook bij de nieuwe serie: die heeft accu’s met een groter vermogen en daarmee een groter bereik. Ten tweede om het operationele risico te spreiden: we willen niet in één klap afhankelijk zijn van een nieuwe technologie en kunnen leren van eventuele kinderziekten.’’